Plus GSM i ekg przez telefon

Instytut Kardiologii Anin w Warszawie oraz sieć telefonii komórkowej PLUS GSM zaprogramowali system do przesyłania badań EKG przez telefon. Zapis EKG jest rejestrowany podczas normalnej aktywności chorego i umożliwia przesyłanie go telefonicznie do centrum diagnostyki.

Jest to kolejny krok w stronę rozpowszechnienia zastosowania telemedycyny w kardiologii. System EKG przez telefon nie jest nowym pomysłem, gdyż jest on ogólnodostępny dzięki usłudze Kardiotele, ale fakt, że w projekt zaangażowała się dobrze wszystkim znana sieć „PLUS” oznacza wzrost świadomości o potencjale rozwiązań telemedycznych w diagnostyce chorób serca i opiece kardiologicznej pacjentów.

Podstawą do rozpoznawania chorób serca, zaburzeń, a także ataku serca jest szybkie zdiagnozowanie objawów – przynajmniej godzinę wcześniej. Regularne badania i konsultacje z lekarzem pozwalają na zapobieganie groźnym powikłaniom, a sprowadzenie badania EKG przez telefon do normalnej codziennej rutyny pacjentów z objawami chorób serca zwiększyłoby szansę na ich wyleczenie.

Telekardiologia pozwala pacjentowi na samodzielne badania EKG w domu i w czasie rzeczywistym wysyłanie ich do lekarza, który je analizuje i dzięki dodatkowemu wywiadowi medycznemu jest w stanie zdiagnozować pacjenta i szybko zareagować na niepokojące objawy. W ten sposób można zapobiec zawałom serca, które mogłyby nastąpić parę godzin później. Bieżąca analiza wyników i konsultacja z lekarzem dla pacjentów są bardzo istotne, często zdarza się, że pacjenci się boją albo myślą, że dolegliwości zaraz im przejdą, nie wiedzą że obrzękłe kończyny mogą świadczyć o niedokrwieniu – lekarz w tym wypadku jest w stanie uspokoić pacjenta, zalecić mu zmianę leków albo wezwać karetkę pogotowia zauważając niepokojące objawy i przede wszystkim w ciężkich stanach kardiologicznych.

System telekardiologiczny pozwala monitorować także pracę serca po operacji by-passów, zastawek albo po wszczepieniu rozrusznika serca. Pomaga określić czy wdrożone leczenie jest skuteczne i efektywne.

Pod przewodnictwem dr Ryszarda Piotrowicza w Anienie testowano EKG przez telefon na komórkach wyposażonych w modem wewnętrzny oraz z zainstalowanym oprogramowaniem TeleEKG CardioScp. Aparaty były cały czas podłączone do pacjenta i rejestrowały dolegliwości podczas różnych aktywności (w domu, w kawiarni , podczas ćwiczeń pracy, w dyskotekach, podczas stresu) na zasadzie podobnej jak aparat holtera.

W ramach testów:

•             Podłączono aparat 50 pacjentom z niezdiagnozowanymi objawami chorób serca

•             Wykonano 1231 transmisji dolegliwości ( u każdego pacjenta od 7 do 100)

Wyniki testów:

•             85% wyników nadawało się do interpretacji